Ida-Amalie - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Mine treningstips

 

Mat- Om jeg drar på trening med tom mage, får jeg aldri et godt utbytte av treningsøkten. Da orker jeg alltid mye mindre, og det gjør også at jeg blir svakere. Det er så utrolig viktig å få i seg litt mat før man tar en treningsøkt, for å få nok energi og ikke minst orke mer for å fullføre en gjennomført og vellykket økt. "Uten mat og drikke duger helten ikke". :):) 

 

Skaff en treningspartner- Jeg merker stor forskjell på når jeg trener med en veninne og når jeg trener alene. Selvølgelig er det deilig å trene alene også, men om man trener sammen kan man motivere hverandre, pushe hverandre og tipse hverandre hele veien. Det å sette seg mål sammen er også ganske gøy! Da kan man jobbe sammen for å nå målene og resultatene man ønsker seg. Ikke minst er det morsommere å ha noen å prate med mens man tar seg pauser. 

 

Sett deg mål- Om du drar på trening uten å egentlig vite helt hva du skal gjøre, kan det fort skje at man bare gjør litt her og der. Om man planlegger på forhånd, hvilken kroppsdeler du vil fokusere på og hvilken øvelser du vil ta er det lettere å komme gjennom en gjennomført treningsøkt. Planlegg gjerne hele uken  i forveien så du kan fordele hvilken dager du skal fokusere på de forskjellige kroppsdelene f.eks. Jeg har for eksempel alltid intervaller og yoga på torsdager.

 



 

Skriv det ned- Jeg har en liten notatblokk som jeg har med meg hver gang jeg trener. Der skriver jeg ned alle øvelsene jeg tar og hvor mange kilo og repitisjoner jeg tar i de forskjellige øvelsene. Om jeg er usikker på hva jeg gjorde sist, så kan jeg se tilbake på hva jeg har skrevet i boken. Det hjelper også veldig når det kommer til å utfordre meg mer for hver gang. Jeg kan se tilbake noen uker i tid å se "oi der klarte jeg ikke mer en ...., og nå klarer jeg mye mer" f.eks:-) 

 

Inspirasjon- For bedre motivasjon følger jeg mange treningsprofiler på instagram! Der får jeg tips til ulike øvelser jeg kan prøve ut. De har også fantastiske kropper, og hvem vil vel ikke gjøre som de, for å se sånn ut? Det finnes tusenvis av inspirasjonskilder på nett, som det bare er å google seg frem til. Youtube er for eksempel stappfult av videoer som viser hvordan man gjør forskjellige øvelser. Et eksempel--> https://www.youtube.com/user/blogilates 

 



 

 

Vær forsiktig!- Når det kommer til å gjøre enkelte øvelser med tunge vekter, er det veldig viktig å ha undersøkt hvordan man skal gjøre de 100% riktig først! Det er så utrolig lett å skade seg, og det er så dumt. Hvis vi tar for eksempel markløft og knebøy, så er det øvelser som krever velig mye teknik. Om man ikke gjør det riktig, kommer du mest sannsynlig til å skade deg også. Jeg har fått opplæring i både markløft, knebøy og benkpress av en voksen som er utdannet strenght coach, og om du ikke har muligheten til det, finnes det masse informasjon på f.eks fitnessbloggen eller andre steder, om hvordan du skal gjøre det riktig. Har tenkt å lage et inlegg hvor jeg forklarer hvordan markløft og knebøy skal gjøres riktig, så stay tuned. 

 

Musikk- Hva skulle man gjort uten musikk? Lag deg en egen trenings-spilleliste og sett den på! Om du skaffer deg en mobilholder til å feste på armen kan du trene alle øvelsene med din egen musikk på ørene. Når jeg trener alene er det ekstra gøy, om jeg hører på min egen musikk. Musikken på høyttalerne der jeg trener skal være litt for alle så er ikke alltid det er noe jeg liker å trene til. 

 

//bildene er hentet fra weheartit.com <3 

 




Treningsøvelser

Hei, i dag tenkte jeg å vise dere noen av mine favoritt treningsøvelser på mage og armer. Er fler armøvelser som jeg liker å gjøre, men kan vise det en annen gang eventuelt. Jeg er ingen treningsekspert, så mulig noe kan se litt feil ut, så correct me if i am wrong, men det er ikke de mest avanserte øvelsene heller, så håper dere forstår hvordan ting skal gjøres. Kommer til å lage fler treningsinlegg fremover hvis dere vil ha det. 


 


Første øvelsen jeg skal vise er en jeg pleier å gjøre hver gang jeg skal trene magen. Jeg bytter på om jeg gjør den med tau eller om jeg gjør samme øvelsen bare med romaskin. Da har jeg beina på setet og trekker det til meg på samme måten som jeg trekker knerne inn mot magen her. Jeg pleier å ta 15 repitisjoner 5 ganger om jeg orker, men det hjelper virkelig! Ryggen min svaier veldig på disse bildene, så prøv å unngå det om du skal gjøre øvelsen selv :) det som er riktig er posisjonen på bildet under til venstre. 


Denne øvelsen er nesten den samme som forrige bortsett fra at jeg løfter rumpa opp! Denne øvelsen kan også gjøres med romaskin om man vil. Jeg pleier egentlig ikke gjøre øvelsen så ofte, men jeg vil anbefale denne fordi den er veldig tung om man tar nok repitisjoner. 


Dette er den siste øvelsen jeg pleier å trene med slynge. Den trener både armer og rygg, og er det noe som er bra med å trene ryggen så er det at man får mye bedre holding! Pleier også å bli supersliten i armene etter at jeg har gjort denne. Det er bare å justere slynga enten høyt eller lavt utifra hvor mye utfordringer du vil gi deg selv. Som dere ser så har jeg en liten knekk i albuen når jeg holder i den når jeg ligger på gulvet. Det som også er viktig er å ha kroppen helt rett når du drar deg opp. 

I denne øvelsen er det egentlig bare snakk om å ha beina i 90graders stilling i lufta, mens du tar ballen over til hver sin side. Jeg syns det blir tyngre om man tar den så langt ut til siden som mulig. Ikke så vrien, og om du syns det er tungt er det bare å ta en ball som veier mindre. Jeg bruker 10kg. 


Denne øvelsen syns jeg er det tyngste av disse. Jeg syns også det er utfordrene å holde ballen på plass mellom beina, men det kan jo være noe med meg bare. Om man klarer å gjøre mange repetisjoner med strake bein, er det veldig bra og om man vil kan man løfte rumpa opp på slutten. Pleier ikke gjøre denne øvelsen veldig ofte, men jeg syns den er morsom. Om man vil gjøre det litt tyngre kan man bruke en ball med sand i. Det går selvfølgelig også ann å ligge på en benk om man heller vil det. 

 


En armøvelse jeg liker veldig godt er denne. Om man har denne på treningssenteret sitt er det jo bare å stille inn hvor mange kilo man vil ta, så jobber man seg oppover derfra og tar tyngre og tyngre og flest mulig repitisjoner. Denne øvelsen trener triceps, altså under armene. 


Disse øvelsene er også morsome å gjøre, og ikke spessielt vanskelige heller! Om du vil fokusere mye på å trene armer, er dette øvelser du burde inkludere i programmet ditt om du har muligheten til det. 


 

Håper dere likte inlegget! Ble litt lenger enn jeg trodde det skulle bli, så skal prøve å ikke ta med så mange øvelser neste gang. Om jeg har skrevet noe feil, eller om jeg mangler noe er det bare å si ifra, så skal jeg rette på det. Er som sagt ingen ekspert:-) 

 

 





Design laget av Julie Viktoria
hits