Ida-Amalie - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Mine treningstips

 

Mat- Om jeg drar p trening med tom mage, fr jeg aldri et godt utbytte av treningskten. Da orker jeg alltid mye mindre, og det gjr ogs at jeg blir svakere. Det er s utrolig viktig f i seg litt mat fr man tar en treningskt, for f nok energi og ikke minst orke mer for fullfre en gjennomfrt og vellykket kt. "Uten mat og drikke duger helten ikke". :):) 

 

Skaff en treningspartner- Jeg merker stor forskjell p nr jeg trener med en veninne og nr jeg trener alene. Selvlgelig er det deilig trene alene ogs, men om man trener sammen kan man motivere hverandre, pushe hverandre og tipse hverandre hele veien. Det sette seg ml sammen er ogs ganske gy! Da kan man jobbe sammen for n mlene og resultatene man nsker seg. Ikke minst er det morsommere ha noen prate med mens man tar seg pauser. 

 

Sett deg ml- Om du drar p trening uten egentlig vite helt hva du skal gjre, kan det fort skje at man bare gjr litt her og der. Om man planlegger p forhnd, hvilken kroppsdeler du vil fokusere p og hvilken velser du vil ta er det lettere komme gjennom en gjennomfrt treningskt. Planlegg gjerne hele uken  i forveien s du kan fordele hvilken dager du skal fokusere p de forskjellige kroppsdelene f.eks. Jeg har for eksempel alltid intervaller og yoga p torsdager.

 



 

Skriv det ned- Jeg har en liten notatblokk som jeg har med meg hver gang jeg trener. Der skriver jeg ned alle velsene jeg tar og hvor mange kilo og repitisjoner jeg tar i de forskjellige velsene. Om jeg er usikker p hva jeg gjorde sist, s kan jeg se tilbake p hva jeg har skrevet i boken. Det hjelper ogs veldig nr det kommer til utfordre meg mer for hver gang. Jeg kan se tilbake noen uker i tid se "oi der klarte jeg ikke mer en ...., og n klarer jeg mye mer" f.eks:-) 

 

Inspirasjon- For bedre motivasjon flger jeg mange treningsprofiler p instagram! Der fr jeg tips til ulike velser jeg kan prve ut. De har ogs fantastiske kropper, og hvem vil vel ikke gjre som de, for se snn ut? Det finnes tusenvis av inspirasjonskilder p nett, som det bare er google seg frem til. Youtube er for eksempel stappfult av videoer som viser hvordan man gjr forskjellige velser. Et eksempel--> https://www.youtube.com/user/blogilates 

 



 

 

Vr forsiktig!- Nr det kommer til gjre enkelte velser med tunge vekter, er det veldig viktig ha underskt hvordan man skal gjre de 100% riktig frst! Det er s utrolig lett skade seg, og det er s dumt. Hvis vi tar for eksempel marklft og kneby, s er det velser som krever velig mye teknik. Om man ikke gjr det riktig, kommer du mest sannsynlig til skade deg ogs. Jeg har ftt opplring i bde marklft, kneby og benkpress av en voksen som er utdannet strenght coach, og om du ikke har muligheten til det, finnes det masse informasjon p f.eks fitnessbloggen eller andre steder, om hvordan du skal gjre det riktig. Har tenkt lage et inlegg hvor jeg forklarer hvordan marklft og kneby skal gjres riktig, s stay tuned. 

 

Musikk- Hva skulle man gjort uten musikk? Lag deg en egen trenings-spilleliste og sett den p! Om du skaffer deg en mobilholder til feste p armen kan du trene alle velsene med din egen musikk p rene. Nr jeg trener alene er det ekstra gy, om jeg hrer p min egen musikk. Musikken p hyttalerne der jeg trener skal vre litt for alle s er ikke alltid det er noe jeg liker trene til. 

 

//bildene er hentet fra weheartit.com <3 

 




Treningsvelser

Hei, i dag tenkte jeg vise dere noen av mine favoritt treningsvelser p mage og armer. Er fler armvelser som jeg liker gjre, men kan vise det en annen gang eventuelt. Jeg er ingen treningsekspert, s mulig noe kan se litt feil ut, s correct me if i am wrong, men det er ikke de mest avanserte velsene heller, s hper dere forstr hvordan ting skal gjres. Kommer til lage fler treningsinlegg fremover hvis dere vil ha det. 


 


Frste velsen jeg skal vise er en jeg pleier gjre hver gang jeg skal trene magen. Jeg bytter p om jeg gjr den med tau eller om jeg gjr samme velsen bare med romaskin. Da har jeg beina p setet og trekker det til meg p samme mten som jeg trekker knerne inn mot magen her. Jeg pleier ta 15 repitisjoner 5 ganger om jeg orker, men det hjelper virkelig! Ryggen min svaier veldig p disse bildene, s prv unng det om du skal gjre velsen selv :) det som er riktig er posisjonen p bildet under til venstre. 


Denne velsen er nesten den samme som forrige bortsett fra at jeg lfter rumpa opp! Denne velsen kan ogs gjres med romaskin om man vil. Jeg pleier egentlig ikke gjre velsen s ofte, men jeg vil anbefale denne fordi den er veldig tung om man tar nok repitisjoner. 


Dette er den siste velsen jeg pleier trene med slynge. Den trener bde armer og rygg, og er det noe som er bra med trene ryggen s er det at man fr mye bedre holding! Pleier ogs bli supersliten i armene etter at jeg har gjort denne. Det er bare justere slynga enten hyt eller lavt utifra hvor mye utfordringer du vil gi deg selv. Som dere ser s har jeg en liten knekk i albuen nr jeg holder i den nr jeg ligger p gulvet. Det som ogs er viktig er ha kroppen helt rett nr du drar deg opp. 

I denne velsen er det egentlig bare snakk om ha beina i 90graders stilling i lufta, mens du tar ballen over til hver sin side. Jeg syns det blir tyngre om man tar den s langt ut til siden som mulig. Ikke s vrien, og om du syns det er tungt er det bare ta en ball som veier mindre. Jeg bruker 10kg. 


Denne velsen syns jeg er det tyngste av disse. Jeg syns ogs det er utfordrene holde ballen p plass mellom beina, men det kan jo vre noe med meg bare. Om man klarer gjre mange repetisjoner med strake bein, er det veldig bra og om man vil kan man lfte rumpa opp p slutten. Pleier ikke gjre denne velsen veldig ofte, men jeg syns den er morsom. Om man vil gjre det litt tyngre kan man bruke en ball med sand i. Det gr selvflgelig ogs ann ligge p en benk om man heller vil det. 

 


En armvelse jeg liker veldig godt er denne. Om man har denne p treningssenteret sitt er det jo bare stille inn hvor mange kilo man vil ta, s jobber man seg oppover derfra og tar tyngre og tyngre og flest mulig repitisjoner. Denne velsen trener triceps, alts under armene. 


Disse velsene er ogs morsome gjre, og ikke spessielt vanskelige heller! Om du vil fokusere mye p trene armer, er dette velser du burde inkludere i programmet ditt om du har muligheten til det. 


 

Hper dere likte inlegget! Ble litt lenger enn jeg trodde det skulle bli, s skal prve ikke ta med s mange velser neste gang. Om jeg har skrevet noe feil, eller om jeg mangler noe er det bare si ifra, s skal jeg rette p det. Er som sagt ingen ekspert:-) 

 

 





Design laget av Julie Viktoria
hits