Ida-Amalie - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Mine treningstips

 

Mat- Om jeg drar på trening med tom mage, får jeg aldri et godt utbytte av treningsøkten. Da orker jeg alltid mye mindre, og det gjør også at jeg blir svakere. Det er så utrolig viktig å få i seg litt mat før man tar en treningsøkt, for å få nok energi og ikke minst orke mer for å fullføre en gjennomført og vellykket økt. "Uten mat og drikke duger helten ikke". :):) 

 

Skaff en treningspartner- Jeg merker stor forskjell på når jeg trener med en veninne og når jeg trener alene. Selvølgelig er det deilig å trene alene også, men om man trener sammen kan man motivere hverandre, pushe hverandre og tipse hverandre hele veien. Det å sette seg mål sammen er også ganske gøy! Da kan man jobbe sammen for å nå målene og resultatene man ønsker seg. Ikke minst er det morsommere å ha noen å prate med mens man tar seg pauser. 

 

Sett deg mål- Om du drar på trening uten å egentlig vite helt hva du skal gjøre, kan det fort skje at man bare gjør litt her og der. Om man planlegger på forhånd, hvilken kroppsdeler du vil fokusere på og hvilken øvelser du vil ta er det lettere å komme gjennom en gjennomført treningsøkt. Planlegg gjerne hele uken  i forveien så du kan fordele hvilken dager du skal fokusere på de forskjellige kroppsdelene f.eks. Jeg har for eksempel alltid intervaller og yoga på torsdager.

 



 

Skriv det ned- Jeg har en liten notatblokk som jeg har med meg hver gang jeg trener. Der skriver jeg ned alle øvelsene jeg tar og hvor mange kilo og repitisjoner jeg tar i de forskjellige øvelsene. Om jeg er usikker på hva jeg gjorde sist, så kan jeg se tilbake på hva jeg har skrevet i boken. Det hjelper også veldig når det kommer til å utfordre meg mer for hver gang. Jeg kan se tilbake noen uker i tid å se "oi der klarte jeg ikke mer en ...., og nå klarer jeg mye mer" f.eks:-) 

 

Inspirasjon- For bedre motivasjon følger jeg mange treningsprofiler på instagram! Der får jeg tips til ulike øvelser jeg kan prøve ut. De har også fantastiske kropper, og hvem vil vel ikke gjøre som de, for å se sånn ut? Det finnes tusenvis av inspirasjonskilder på nett, som det bare er å google seg frem til. Youtube er for eksempel stappfult av videoer som viser hvordan man gjør forskjellige øvelser. Et eksempel--> https://www.youtube.com/user/blogilates 

 



 

 

Vær forsiktig!- Når det kommer til å gjøre enkelte øvelser med tunge vekter, er det veldig viktig å ha undersøkt hvordan man skal gjøre de 100% riktig først! Det er så utrolig lett å skade seg, og det er så dumt. Hvis vi tar for eksempel markløft og knebøy, så er det øvelser som krever velig mye teknik. Om man ikke gjør det riktig, kommer du mest sannsynlig til å skade deg også. Jeg har fått opplæring i både markløft, knebøy og benkpress av en voksen som er utdannet strenght coach, og om du ikke har muligheten til det, finnes det masse informasjon på f.eks fitnessbloggen eller andre steder, om hvordan du skal gjøre det riktig. Har tenkt å lage et inlegg hvor jeg forklarer hvordan markløft og knebøy skal gjøres riktig, så stay tuned. 

 

Musikk- Hva skulle man gjort uten musikk? Lag deg en egen trenings-spilleliste og sett den på! Om du skaffer deg en mobilholder til å feste på armen kan du trene alle øvelsene med din egen musikk på ørene. Når jeg trener alene er det ekstra gøy, om jeg hører på min egen musikk. Musikken på høyttalerne der jeg trener skal være litt for alle så er ikke alltid det er noe jeg liker å trene til. 

 

//bildene er hentet fra weheartit.com <3 

 

hits